Universal høy til lavnivå-konverter. Benyttes for å ettermontere en forsterker til subwoofer eller ekstra høyttalere som f.eks raggarplanke i nyere biler på en originalradio uten RCA/linjeutgangs-signal. Kobles på et valgfritt høyttalerkabelpar (+/-) i bilen - som har fulltonesignal (ikke filtrert signal uten bass). 2-kanals for subwoofer, front eller bak. Den innebygde Auto-turn-on-funksjonen sørger for at konverteren gir et 12V remote/tenningssignal ut til forsterker når den får lydsignal inn. Denne konverteren fungerer derfor også på nyere biler hvor man kan ha radioen på selv om tenningsstrømmen er av. Hvis du vil slippe å klippe i det originale kabelnettet til bilen kan man finne t-kabelsett til flere nyere biler som du kan bruke til å skjøte bak originalradio uten behov for å modifisere noen kabler. Disse er også merket med fargekoder som gjør oppkoblingen enkel.
Universal høy til lavnivå-konverter. Benyttes for å ettermontere en forsterker til subwoofer eller ekstra høyttalere som f.eks raggarplanke i nyere biler på en originalradio uten RCA/linjeutgangs-signal. Kobles på et valgfritt høyttalerkabelpar (+/-) i bilen - som har fulltonesignal (ikke filtrert signal uten bass). 2-kanals for subwoofer, front eller bak. Den innebygde Auto-turn-on-funksjonen sørger for at konverteren gir et 12V remote/tenningssignal ut til forsterker når den får lydsignal inn. Denne konverteren fungerer derfor også på nyere biler hvor man kan ha radioen på selv om tenningsstrømmen er av. Hvis du vil slippe å klippe i det originale kabelnettet til bilen kan man finne t-kabelsett til flere nyere biler som du kan bruke til å skjøte bak originalradio uten behov for å modifisere noen kabler. Disse er også merket med fargekoder som gjør oppkoblingen enkel.
Koblingsskjema strømdel:
BATT = +12V permanent fra batteri- eller tenningsstrøms-kurs
GND = jord fra batteri eller chassis i bilen
REM = lager 12V remote utgangssignal til forsterkeren du skal ettermontere så den skrur seg på og av automatisk
Koblingsskjema signaldel:
L+ = venstre postiv leder
L- = venstre negativ leder
R+ = (høyre positiv leder*)
R- = (høyre negativ leder*)
*Man kan koble til både venstre og høyrekanal for å få et sterkere inngangssignal, men i de fleste tilfeller er dette bortkastet da all musikk er mikset i mono under 80 hz (dypbass) og fordi inngangssignalet fra høyttalersignal som oftest er mer enn kraftig nok for forsterkeren.
Tips til henting av lydsignal i BMW:
S676 HIFI (med separat diskant og mellomtone i hver fremdør): her finner du signal til bass og høyttalere på venstresiden bak panelet på to av de tykkeste kablene som er snurret til original-forsterker
BASE (uten lydpakke/original forsterker): er den enkleste plasseringen ved originalt basselement under sete. Det er fullt mulig å koble seg på der uten å ta ut setene
Ikke hent signal fra høyttalere i taket på stasjonsvogn-modeller, disse er ofte filtrert og uten bass og egner seg derfor ikke til å koble en ekstra subwoofer